OUTDOOR & AMBIENT

Outdoor najczęściej utożsamiany z tzw. billboardem to reklama uliczna, która jest formą digitalout-of-home (DOOH) advertising, czyli reklamą eksponowaną na zewnątrz i zaliczana jest do tzw. ATL (ang. above the line), czyli działań realizowanych za pośrednictwem ogólnodostępnych środków masowego przekazu. Najpopularniejsze nośniki reklamy zewnętrznej, które możemy spotkać to poza billboardem, citylight, reklama pneumatyczna i reklama wielkoformatowa. Pierwszych przykładów reklamy outdorowej możemy już doszukiwać się w czasach starożytnych, a nawet prehistorycznych. Wówczas były to prymitywne jeszcze w formie kolorowe rysunki i napisy. Na przestrzeni lat reklama outdoorowa stała się naturalnym elementem środowiska miejskiego oraz przeszła i wciąż przechodzi kolejne metamorfozy dzięki postępowi technologicznemu. 

Mimo, że pierwszy plakat zewnętrzny powstał już w 1835 r. w Nowym Jorku, a w 1900 r. wprowadzono w USA standard billboardu to w Polsce wciąż trwają prace mające na celu uregulowanie reklamy zewnętrznej. Reklama zewnętrzna jest wciąż obiektem szerokiej krytyki. Zdaniem wielu oszpeca miasta oraz wprowadza chaos w krajobrazie. Również jej skuteczność w dobie Internetu można kwestionować. Stąd też stworzenie naprawdę dobrej reklamy outodorowej jest ogromnym wyzwaniem. 

Przykładów jednak genialnych projektów, które doskonale wpasowały się w przestrzeń miejską czy zmusiły do refleksji nie brakuje. Przede wszystkim billboard nie jest już zwykłym plakatem, ale potrafi zachwycić konceptem oraz formą Pamiętajmy, że reklama nie zawsze musi wywoływać pozytywne zainteresowanie, ale jeśli zwraca naszą uwagę i zapada w naszej pamięci to w pewnym sensie możemy ją zaliczyć to kreacji intrygujących chodź nie zawsze trafionych. W Polsce wciąż do tego narzędzia marketingowego podchodzi się po macoszemu, ale nie brakuje przykładów nieco odważniejszych kreacji. W tym miejscu postaram się przedstawić przykłady kampanii zarówno polskich, jak i zagranicznych, które zrobiły na mnie wrażenie.

Cały outdoor można zaliczyć do tzw. ambientu, czyli wszelkich form marketingu niestandardowego. Współcześnie funkcjonuje wiele rozumień tego pojęcia i wciąż przechodzi ono kolejne metamorfozy. Poza outdoorem można do działań ambientowych zaliczyć marketing wirusowy, trendsettting, e-mail marketing, buzzmarketing, gry marketingowe ,a także reklamę indoorową czy na środkach komunkacji miejskiej. 

Ambient jest niezwykle bogatą formą komunikacji marketingowej i wyróżnia się przede wszystkim tym, że jest działaniem niestandardowym, jednorazowym na styku ATL i BTL. Zwykle realizuje się go na specjalne życzenie klienta pod konkretny produkt, czy usługę oraz konkretną grupę docelową. Jego kluczowym elementem jest wywołanie zaskoczenia i tzw. efektu WOW. Działa on nie tylko kreacją reklamową, ale także formą w jakiej jest ona wyrażana. Można by o nim pisać i pisać, ale zamiast tego poslużę się różnymi przykładami zarówno tych trafionych, jak i słabych akcji według mnie. 

ABY POZNAĆ PRZYKŁADY ZAJRZYJ TUTAJ:

Wielkie korale jako reklama Małopolski
Ja i mój Big Mac
Każdy kibic jak VIP
Bolsius bo podstawa to dobre wyczucie czasu
Uderzające OleOle czyli poznaj Grande Okazjon w akcji!
Krawa Opowieść Wigilijna
Pogromcy i obalacze reklam
Czy Pinko wie czym jest gender?
Chcesz przebiec maraton w sukni od Violi Piekut?
Kochaj kanara bo kanar to też człowiek