MODA & CELEBRITY

Na co dzień przyzwyczajeni jesteśmy do bieżących newsów ze świata celebrytów - kolejnych romansów, rozwodów itd. Tymczasem świat sław krąży nie tylko wokół tego. Gwiazdy różnego formatu mają często ogromny wpływ na opinię publiczną oraz na to, co może być trendy, a co nie. Wykorzystanie wizerunku znanej osoby, gwiazdy, eksperta w danej dziedzinie tzw. autorytetu już dawno zyskało na popularności. Znane osoby często stają się twarzami różnych marek, a występy w reklamach są miłym uzupełnieniem "skromnego" budżetu aktorskiego. 

Poprzez filmowe role i określony styl życia gwiazdy tworzą pewien wizerunek w naszych oczach oraz to z czym daną gwiazdę można skojarzyć. O tym, że znana osoba w reklamie to dobry chwyt reklamowy marketingowcy więdzą już od dawna. Dzięki obecności danego autorytetu widz łatwiej wierzy w to, co mówi reklama. Wywołuje ona u niego poczucie zaufania, bezpieczeństwa i chętniej sięgamy po dany produkt z poczucia, że skoro znana osoba coś rekomenduje, to na pewno jest to coś dobrego i wyjątkowego. 

Teoretycznie wydawałoby się, że wybór znanej osoby nie ma znanczenia. Wystarczy by była znana i lubiana. Tymczasem wybór celebryty nie powinnien być przypadkowy, ale dokładnie przeanalizowany zarówno pod względem tematyki, grupy docelowej i cech reklamowanego produktu. Wybrana osoba, bowiem może wplynąć na odbiór reklamy, a więc i samego produktu w sposób pozytywny, jak i negatywny. Wynika to z tego, że przy pierwszym kontakcie z reklamą odbiorca najpierw skupi się na wcześniejszych skojarzeniach z daną postacią, a dopiero później treściah przez nią przekazywanych. Jeśli darzymy go sympatią, to również poztywnie odniesiemy się do jego komunikatu. W przeciwnym razie efekt może być odwrotny, bo czy ktoś wyobraża sobie np. Silvestra Stallone'a zachęcającego do picia jogurtu albo Danny De Vito w reklamie banku? 

Zdarza się również, że pożądane są gwiazdy wywołujące negatywne skojarzenia. W przypadku niektórych reklam wykorzystanie wizerunku osoby powszechnie źle postrzeganej i zestawienie jej z nagatywnym zachowaniem, którego należy się wystrzegać może osiągnąć zamierzony efekt. Przed podjęciem decyzji o zaproszeniu do współpracy danej gwiazdy powinno się wykonać badania spoleczne mające na celu sprawdzenie jak dana osoba jest odbierana publicznie i czy będzie właściwą twarzą dla naszego produktu. 

Ze światem celebrytów nieodzownie związany jest świat mody. I tu jak w przypadku wykorzystania gwiazdy źle dobrane zdjęcia i content mogą zadecydować o sukcesie lub porażce danej kampanii. Ponąć o gustach i guścikach nie powinno się dyskutować, ale pewne szeroko pojęte poczucie smaku istnieje. Stąd pozwolę sobię na odrobinkę krytyki również tego obszaru reklamy związanego z modą. 

ABY POZNAĆ PRZYKŁADY ZAJRZYJ TUTAJ:

Niefotograficzna kampania H&M
Męskość podkręcona na maksa czyli jak wilk został puchaczem
Niezdrowy e-papieros jako recepta na zdrowy styl życia Nastuli
Każda droga szmata może być cool
Urbańska wyrolowała media
Justin Bieber kocham cię
Pokaz UFUFU by Michał Starost. Moda&Styl
Kim jest Dawid Kwiatkowski?
Oscary nagroda czy potępienie?
Czy Pinko wie czym jest gender?
Niezłe jaja czyli najśmieszniejsze reklamy na Wielkanoc
Eurowizja czyli cycki vs wurst
Warszawski kurz Klejnowskiej #WarsawDust
Chcesz przebiec maraton w sukni od Violi Piekut?