10 ZASAD ZDOBYCIA PRACY CZYLI JAK SIĘ SPRZEDAĆ

23.03.2014

Czy pamiętasz jak szukałeś kiedyś pracy? Ten stres, gdy do Ciebie w końcu zadzwoniono, a potem zaproszono na pierwszą rozmowę? Ale tak nie musi być zawsze. Przejdź przez rekrutację śpiewająco. Przede wszystkim zmień swoje nastawienie i podejdź do tematu jak prawdziwy biznesmen. Ze zdobywaniem pracy jest trochę jak z kampanią reklamową. Ludzie to kupią albo nie. Sukces w głównej mierze zależy od Ciebie. Spójrz w lustro i odpowiedz sobie na pytanie, czy jako produkt umiałbyś siebie sprzedać? Masz wątpliwości? Poznaj 10 zasad efektywnej autoprezentacji.

Obraz: Sukces zależy od Ciebie. Spójrz w lustro i odpowiedz na pytanie, czy umiesz się sprzedać?
Image courtesy of Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net

ZASADA NUMER 1

Po pierwsze rozmowa kwalifikacyjna, to nie jest egzamin, który można oblać lub zaliczyć. Dostanie wymarzonej oferty pracy może być przepustką do lepszego świata, ale wcale nie musi. Po tygodniu może okazać się, że właśnie trafiłeś do piekła. Kiedy decydujesz się na zakup np. wycieczki, to najpierw sprawdzasz opis oferty, opinie znajomych, benefity itd. Tak samo podejdź do szukania pracy. Automatyczne klikanie w przycisk Aplikuj przy każdej ofercie, która wydaje się być fajna z opisu w dłuższej perspektywie na dobre Ci nie wyjdzie. Jeśli w ogłoszeniu jest podana nazwa firmy, to koniecznie odwiedź ich stronę firmową. Przeczytaj zakładkę O nas i Kariera. Innymi słowy sprawdź, czy profil firmy rzeczywiście Ci odpowiada. W dalszej kolejności podpytaj znajomych, czy może znają kogoś, kto tam pracuje. Opinie można też znaleźć w Internecie. Jeśli już zdecydujesz się aplikować i szczęśliwym trafem zostaniesz zaproszony na rozmowę zdobyta wiedza na pewno Ci nie zaszkodzi. 

ZASADA NUMER 2

Fajnie, że biorą Cię pod uwagę. Nie jest to, jednak tożsame z zaniżaniem własnej osoby albo błaganiem o posadę. Do rozmowy kwalifikacyjnej musisz podejść, tak jak do negocjacji handlowych. Jesteś ekspertem w swojej dziedzinie i chcesz zaoferować swoje unikalne kompetencje i wiedzę danej firmie. Firma zatrudniając Cię może dużo zyskać, ale w zamian powinna Ci zaoferować godziwe wynagrodzenie i dodatkowe korzyści ze współpracy. Pamiętaj, że wynik negocjacji powinien być win-win tj. obie strony muszą odnieść korzyści. Zatrudnienie w danej firmie to nie to samo, co bycie w obozie pracy. Jeśli czujesz, że dana organizacja nie jest dla Ciebie, a co więcej nie czujesz się usatysfakcjonowany tym, co Ci oferują, to nie ma sensu byś dalej tracił swój czas. Na pewno znajdziesz innego pracodawcę, który będzie umiał docenić Twój potencjał. 

ZASADA NUMER 3 

Tak jak w przypadku każdej umowy handlowej za daną pracę należy się wynagrodzenie. Nie daj się zbyć tekstem typu: "inni mają niższe oczekiwania" itd. Inni Cię nie obchodzą. Ty znasz swoją wartość i masz prawo do własnej oceny. To, że niektórzy nie cenią się i mogą pracować za pół darmo, to nie powinien być dla Ciebie żaden argument. Nie licz, że taka firma doceni Cię w przyszłości. Zapomnij też o bezpłatnych stażach i praktykach. Tylko niewielki odsetek ludzi zostaje po nich w firmie z perspektywą błyskotliwej kariery. Praktyka to też praca i należy się za nią wynagrodzenie. Twoje koszty utrzymania, czy transportu przecież nie znikną. Dlaczego masz dopłacać do tego, że pracujesz? Jeśli firmy nie stać na zapłacenie stażyście, to taka firma nic nie jest warta. Ja nigdy nie byłam na bezpłatnych praktykach i tego nie żałuję. Ty też nie będziesz. Nie jesteś tanią siłą roboczą. 

Obraz: Nie ma bezpłatnych praktyk. Za pracę należy się wynagrodzenie.
Image courtesy of stockimages / FreeDigitalPhotos.net

ZASADA NUMER 4

Ktoś mądry kiedyś powiedział, że dobra reklama (a może dobry sprzedawca?) sprzeda nawet zły produkt. I ten ktoś miał rację. Pamiętaj, że bez względu na to, co Ci wmówią inni liczy się pierwsze wrażenie. Twój wygląd i aparycja nie są bez znaczenia. Na każdą rozmowę również tą telefoniczną ubierz się w strój biznesowy. Jeśli jesteś kobietą to pamiętaj by Twój makijaż był raczej naturalny niż imprezowy. Idąc na spotkanie poczuj się jak przedstawiciel handlowy lub negocjator, który chce jak najlepiej zaprezentować swoją markę, czyli siebie. 

ZASADA NUMER 5 

Wygląd to jedno, ale poza nim liczy się jeszcze Twój sposób autoprezentacji i prowadzenia rozmowy. Tak się składa, że najbardziej znaczący jest przekaz niewerbalny, czyli Twój ton głosu, mowa ciała itd. Podczas rozmowy pamiętaj o kontakcie wzrokowym, ale też nie wpatruj się w kogoś, bo to może zostać źle odebrane. Mimo ogromnego ścisku w gardle staraj się zachować spokój. Słuchaj rozmówcy i staraj się konkretnie odpowiadać na pytania. Nie krępuj się przy tym gestykulować. Pamiętaj jednak, że Twoje gesty muszą być spójne z tym, co mówisz. Nie zapomnij przy tym odpowiednio moderować głosu oraz stosuj pauzy celem sprawdzenia reakcji słuchającego. Wyobraź sobie, że jesteś handlowcem, który właśnie robi prezentację i musi sprzedać swój produkt jak najlepiej. 

ZASADA NUMER 6 

Nikt nie lubi kupować kota w worku. Twój przyszły pracodawca również. Prezentując swoje umiejętności i doświadczenie staraj się używać konkretów oraz przykładów. Zamiast mówić o wielu projektach skup się na jednym, który np. zwiększył sprzedaż albo przyczynił się do poprawy wizerunku firmy itd. Staraj się nie powtarzać ogólnych stwierdzeń, które już są w Twoim CV. Opisując swoje doświadczenia skup się głównie na swojej roli, a nie zespołu, czy Twojego szefa. Przed rozmową powinieneś mieć przygotowane odpowiedzi na takie pytania: 
  • Jak twoje doświadczenia ma się do stanowiska, na które aplikujesz? 
  • Dlaczego wybrałeś tą firmę? 
  • Jakie są twoje mocne i słabe strony? 
  • Co firma zyska zatrudniając ciebie? 
  • Co wyróżnia cię spośród innych kandydatów? itd. 

Warto sobie przygotować odpowiedzi na te pytania wcześniej i ich się nauczyć, żeby uniknąć później plątania języka i yyy... eeee.... 


ZASADA NUMER 7 

Rozmowa o pracę to dialog, a nie monolog. Nie obawiaj się zadawać pytań, jeśli coś wydaje Ci się niezrozumiałe albo chciałbyś dowiedzieć się czegoś więcej. Na koniec rozmowy wykaż swoje zainteresowanie firmą i procesem rekrutacyjnym. Zapytaj:
  • Czym firma kierowała się tworząc dane stanowisko?
  • Jakie są wyzwania, przed, którymi będziesz musiał stanąć?
  • Jakie są oczekiwania względem wyników pracownika? 
  • Jak będzie wyglądać jego zakres obowiązków? 

W ten sposób pokażesz swój profesjonalizm i zainteresowanie daną pracą. Nie zapomnij na koniec zapytać o dalszy przebieg procesu rekrutacyjnego i kiedy możesz się spodziewać informacji zwrotnej. W końcu nie planujesz wisieć na słuchawce noce i dnie w oczekiwaniu, że ktoś zadzwoni. Szanujesz swój czas i dlatego masz prawo wiedzieć. 

Obraz: rozmowa o pracę to dialog, a nie monolog.
Image courtesy of stockimages / FreeDigitalPhotos.net















ZASADA NUMER 8 

Nie wstydź się tego, że chcesz zarabiać jak najwięcej. Każdy chce i nie ma w tym nic złego. Nigdy nie dawaj rekruterowi do zrozumienia, że pieniądze nie mają dla Ciebie znaczenia i możesz pracować za tyle, ile Ci po prostu dadzą. Sprawdź w Internecie jakie jest średnie wynagrodzenie na danym stanowisku. Czasami można znaleźć je dla danej firmy. Możesz też zawsze podpytać się znajomych. Nie zdawaj się na łaskę firmy. Zaniżanie swojej wartości jest słabe, ale przecenianie siebie też nie jest mile widziane. Argumentując swoje oczekiwania finansowe zawsze warto je racjonalnie uzasadnić. Wbrew powszechnej opinii odmowa na pytanie, ile chcemy zarabiać jest bardzo źle widziana i większość rekruterów skreśli nas na wstępie. Jeśli nie jesteś pewien, to nie musisz podawać konkretnej kwoty. Wskaż przedział, który Cię interesuje. Zaznacz, że temat jeszcze chętnie przedyskutujesz w przypadku chęci zatrudnienia Ciebie i tego, co firma będzie Ci mogła zaoferować. W ten sposób nie zamykasz sobie furtki. 

ZASADA NUMER 9 

Nie daj się zaskoczyć. Im więcej zaangażowania włożysz w przygotowania do rozmowy tym mniej będziesz się stresował i tym lepiej wypadniesz. To trochę jak z odrabianiem lekcji. Możesz się przyłożyć i siedzieć wyluzowany w pierwszej ławce albo liczyć na fart. Zdecydowanie polecam tą pierwszą metodę. Twoje przygotowanie podziel na kilka etapów. Najpierw poczytaj o firmie, zwłaszcza o jej wartościach, strategii, produktach i konkurencji. Następnie przygotuj sobie listę pytań, które mogą zostać zadane i opracuj odpowiedzi na nie tak, by pasowały do profilu firmy i opisu stanowiska. Zapoznaj się również z przebiegiem rekrutacji i poczytaj opinię innych o tym jak się przygotować, jakie zadawano im pytania itd. W Internecie znajdziesz też wiele wskazówek i trików, jakie są stosowane w zależności od użytych przez rekrutera narzędzi. Inaczej wygląda przygotowanie do rozmowy face2face, inaczej do telefonicznej, a jeszcze inne powino być do assessment center. 


ZASADA NUMER 10 

W sprzedaży mówi się, że ważniejsze od prezentacji jest jej zakończenie. Pamiętaj, że jesteś wizytówką marki, z którą ma się związać dana firma. Bez względu na swoje wrażenia podziękuj za spotkanie/rozmowę i wyraź chęć dalszego kontaktu. To jak rekruter Cię zapamięta może mieć znaczenie w późniejszym etapie. Nie zapominaj również, że spotkanie powinna zakończyć osoba, która je zorganizowała i to ona też pierwsza powinna podać dłoń na pożegnanie. 

Sprzedaj się!